Mapa okolí Brna včetně tzv. Hitlerovy dálnice (1942)

009

Nový produkt

Turistická mapa okolí Brna z období Protektorátu Čechy a Morava (1939-45). Její unikátnost tkví v tom, že obsahuje v celé délce neexistující dálnici R43 (tzv. Hitlerova dálnice), která nebyla nikdy zprovozněna.

Více informací

9 ks

490 Kč s DPH

Přidat na seznam přání

Parametry

Rozměry 834 x 650 mm

Více informací

Turistická mapa okolí Brna, původně jen dvojbarevná, skládací, na plátně. Přesný rok vydání není uveden, ale zcela jistě jde o mapu z období Protektorátu Čechy a Morava (1939-45). Její unikátnost tkví v tom, že obsahuje v celé délce neexistující dálnici R43 (tzv. Hitlerova dálnice), přestože nebyla nikdy zprovozněna. Prakticky identické protektorátní mapy nedokončenou dálnici většinou neobsahovaly, byly pouze doplněny červeným přetiskem místních názvů v němčině (pokud se jednalo o původní české mapy jako v tomto případě).

Hitlerova dálnice měla vést severo-jižním směrem z Breslau (dnešní Wrocław) přes celou Moravu až do Vídně, a vytvořit tak 320 km dlouhou spojnici dvou největších měst na východě velkoněmecké říše. Navázala by tím na již existující systém autostrád v tehdejším Rakousku a Prusku. Její projekt vznikl v Německu v roce 1938 a mělo se jednat o dosti netypickou variantu srovnatelnou např. s Kaliningradem (přístup Ruska k Severnímu moři) nebo Panamským průplavem (jeho území bylo v majetku USA). Stejně tak Německo plánovalo, že pozemek komunikace prohlásí za vlastní území. Dálnice proto měla původní označení jako "Exteritoriální", měla být součástí Německa, aby projíždějící Němci nepotřebovali žádný pas, a na všech výjezdech na území Moravy měly být celnice. Historickou zajímavostí je jistě také to, že její vybudování bylo přímou součástí Mnichovské dohody. Po vzniku Protektorátu Čechy a Morava na jaře 1939 však Německo získalo území celého státu a potřeba budování celnic odpadla. Stavba byla zahájena v roce 1939 a probíhala až do roku 1942, kdy byla kvůli válečným neúspěchům zastavena. Poválečné uspořádání Evropy, kdy Německo přišlo o svoje území a následný vznik železné opony, znamenal definitivní konec tohoto projektu, přestože již bylo vybudováno ohromné množství staveb, jako např. mostů, náspů, terénních zářezů a dalších. Vybudované části jsou dodnes v okolí Brna patrné a v současnosti probíhá diskuze o možnostech její dostavby vzhledem ke změně mezinárodní situace a nárokům na automobilovou dopravu.

Recenze

Žádný názor zákazník pro tuto chvíli.

Napsat recenzi

Mapa okolí Brna včetně tzv. Hitlerovy dálnice (1942)

Mapa okolí Brna včetně tzv. Hitlerovy dálnice (1942)

Turistická mapa okolí Brna z období Protektorátu Čechy a Morava (1939-45). Její unikátnost tkví v tom, že obsahuje v celé délce neexistující dálnici R43 (tzv. Hitlerova dálnice), která nebyla nikdy zprovozněna.